Bárki lehet szellemileg hiteles.
A Zen 6. Pátriárkája, vagyis Hui Neng úgy lett vezető buddhista tanító, hogy még csak nem is ismerte a buddhizmust, még csak írni és olvasni sem tudott, és már elismert tanító korában úgy kellett számára a buddhista tanítást felolvasni és megismertetni vele. Ő tett kísérletet először arra, hogy még csírájában felszámolja a Tanátadás hamis intézményét, vagyis tudatosan nem jelölt ki maga után utódot, és ezzel új korszakot nyitott a buddhizmusban, mert a Tanátadást megszakította 1000 évvel ezelőtt.
Ezzel szemben a mai zen iskolák kivétel nélkül a 6. Pátriárkát a Tanátadási vonal részeként tekintik és kezelik, holott ő ezt ténylegesen befejezte. Azt tanította, hogy bárki lehet az utódja kivétel nélkül, csak annyit kell tennie, hogy amikor valaki állít valamit akkor tagadjon, és amikor valaki tagad, akkor állítson, így hű marad az ő szellemi örökségéhez.
Viszont az utána jövő tanítók bizonytalanok voltak a buddhizmus jövőjével kapcsolatban, és önkényesen visszavezették a Tanátadást, és mintegy halott formai elemmé tették. A Tanátadás felszámolására egy másik kísérlet a japán Ikju esetében történt, aki mikor megkapta a Tant, kijelentette, hogy az csalás, semmit sem ér, és összetépte az arról kiállított okiratot.
Azért ki kell mondanunk, hogy az egész mai zen buddhista vonal és a mai zen mesterek akik a Tanátadásra hivatkozva legalizálják és hitelesítik magukat azok szellemi csalást követnek el, és szellemileg illegitimek, mert a Tanátadás intézménye már megszűnt 1000 éve, ezért az már nem egy szellemi mérce, csak egy formai elem, ezért senkinek sincs joga ilyenformán legitimizálni magát.
Ezért a Tanátadásnak semmi köze sincs az egyes ember belső szellemi állapotához. Egyes zen iskolákban annyira formálissá vált ez az aktus, hogy már odáig is elmentek, hogy a Tanátadást mintegy családon belül, vagyis apa és fia között hajtották végre, így az egész családból végül mindenki zen mester lett.
Ezért jegyezzük meg végleg, hogy a 6. Pátriárkával a Tanátadás intézménye a buddhizmusban ténylegesen megszűnt, erre hivatkozni, szellemi legitimitást onnan származtatni többé nem lehet. Így nem lehet innentől kezdve köntösök, címek, rangok, papírok, és buddhizmusban eltöltött idő mögé bújni, mert bárki lehet szellemileg hiteles, minden körülménytől függetlenül.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése