Hamvas Béla - A legnagyobb magyar
Segítség a Magyar Kóanhoz.
Oscar díj átadási beszéd:
Szerencsém
volt, és itt most néhány nevet azért meg kell említenem, mert a 80-as
évek közepén tizenéves koromban jutott hozzám el Hetényi Ernő Buddha
Dharma Sangha-ja, köszönhetően Szigeti Csilla filmrendezőnek, Laár
András zeneszerzőnek, innen pedig Dúl Antal munkássága hamar utolért
amikor nemsokra rá Szigeti György műfordítónak hála Hamvas Béla Scientia
Sacra összefoglaló munkáját megismerhettem és ezzel a teljes emberi
hagyományt. Ezért mindnyájuknak nagyon köszönöm a segítséget és hálával
tartozom nekik.
Scientia Sacra :
Valószínűleg
egy tízenéves ember, amikor még természeténél fogván tiszta szívvel
keresi az Igazságot, vagyis hogy merre menjen tovább, az egy ilyen művet
még őszinte érdeklődéssel és nyitott szívvel képes magába szívni, ezért
az ilyen ember teljesen más következtetésekre és teljesen más
felismeréskere jut, más dolgokat ragad meg és ezért más dolgok
ültetődnek el a szívében, mert az alap ahová a hagyomány beáramlott az
még tiszta volt. Viszont szemben azokkal a felnőttekkel, akik valami
elől menekülve, mintegy berohanva a templomba és segítséget kérve
fordultak a hagyomány felé.
Fundamentum:
Ezért
tisztelt kollégáim, itt mindenképpen meg kell állnunk és egy lényegi
megállapítást kell tennünk a szakmán belül, nevezetesen vannak azok a
kollégák akik mindenféle érdek nélkül, pusztán nyiltszívűségből, vagyis
tiszta alapból ragadták meg és követik a hagyományt, ahogy ezt Hamvas
tökéletesen megfogalmazta a transzparens egzisztencia és univerzális
orientáció deklarálásával, és vannak azok a kollégák akik nem. Tehát a
szakma mindenféleképpen meghasadt állapotban van, ugyanis a hagyomány
értelmezése, megragadása az minden esetben a Fundamentum függvénye és
semmi egyéb, ez pedig a későbbi színvonal alapja.
Hamvas Béla:
Hamvas
Béla a legnagyobb magyar. És én itt most róla tanúbizonyságot teszek,
és ezt az egész ország és szakma előtt ki is nyilatkoztatom. És el is
fogom magyarázni, hogy miért. Hamvas Béla teljesen tiszta alapból
fordult a hagyomány felé, mert őszintén kiutat keresett abból a
helyzetből amiben volt. Azt látta meg, hogy a környezetével
gyakorlatilag nem lehet beszélni, mindenki elragadtatásban van
valamitől, ezért a környezete nem foglalkozott vele és magára hagyta.
Egyetlen dolog felé tudott fordulni, az pedig az emberiség hagyománya.
Ezért óriási erővel és lelkesedéssel fordult a teljes emberi hagyomány
felé, és olyan erővel ragadta azt meg, ahogy soha senki. Elsőként és
egyetlen emberként az emberi hagyomány legjavát feldolgozta, Egyiptomtól
Iránig, Indiától Kínáig, Mayáktól a Görögökig. Sokáig lehetne folytatni
a felsorolást, de ezzel csak a Hamvasi színvonalat csökkentenénk, és a
három lényegi problémát amivel Hamvas Béla egész életében küzdött, és
amit ő felismert azt azonnal el is veszítenénk.
Személyi kultusz:
Az
egész hagyomány személyeskedik és ezáltal a személyi kultusz
ingoványában tanyázik. Teljesen mindegy, hogy melyik hagyományra
tekintünk rá, teljesen mindegy, hogy miben akarunk megkapaszkodni az
Élet tengerében, mindenki aki eddig itt valamilyen formában hajót
épített, igazat mondott vagy kinyilatkoztatott, azzal ez az elsüllyedés
megtörtént. Minden hajó amit eddig ácsoltak az idővel elsüllyedt. Ahogy
Buddha és Krisztus tanítását is utolérte a személyeskedés sötét örvénye,
úgy történt meg ez Hamvas Bélával is, gyakorlatilag halála után hívői
istenné és királlyá koronázták őt, és ezzel mestere mellé fel is
szegezték. Tanítványai csak ott követték el a hibát, amiért én most őket
megrovom és életfogytiglani kínzás helyett csupán három negró
elfogyasztására ítélem, hogy elfelejtették felszögezni a fejfájára a
táblát ami neki kijár: Ez itt Hamvas Béla, a Magyarok Királya.
Kultúra, más népek:
A
másik lényeges hagyaték, amire felhívta Királyunk a figyelmet, és amit
szintén nem hallottunk meg, hogy noha igaz az, hogy nekünk egyedülálló
módon megvan az a szerencsés képességünk anyanyelvünkből fakadóan, hogy
képesek vagyunk minden más kultúrát befogadni és értelmezni, mert
könnyen tudunk a világban bármivel azonosulni, ennek nem kellenne
feltétlenül azt jelentenie, hogy ettől nekünk le kéne részegednünk és
fanatikusan követnünk kellene bárkit vagy bármit is a világban. Ezért
népe gyakorlatilag ezer felé esett szét a sokszínű világban és
kultúralkoholistává lett. Idegen kultúrákat követve és azoktól teljesen
lerészegedve éli mindennapjait mindenki. Viszont Hamvas Király nem
követte el azt a színvonaltalan hibát, hogy erre a szétesett állapotra
megoldásként kísérletet tegyen a magyar kultúra feltámasztására és a
magyar ősökhöz való visszatérésre, ő a tényleges szellemi Királyunk aki
vezet minket, és meglátva az igazságot a tovább lépés felé meg is lépte
azt.
Élet Kapuja:
Királyunk
így fogalmazott: higgyétek el, ellenőriztem, mindent elolvastam és
lefordítottam amit lehetett a világból, és nincs más esélyünk csak ő.
Hogy lehet az, hogy a templomban az egyszerű ember tudja ezt, nekem meg
egész életem kellett ahhoz, hogy ezt megértsem és eljussak oda, amit az
egyszerű emberek alapból tudnak. Hamvas Királyunk megértette, hogy népe
tudja az igazságot, és képes volt teljesen azonosulni népével. Ezért Ő a
magyarok királya, és senki más. Eljutva az Élet Kapujába, mint minden
magyarok királya, ott térdre esett és kinyilvánította az Életnek: csak
benned hiszünk. Az Élet pedig meghallotta Őt.
Ezért Hamvas Béla Királyunk szellemi öröksége és legfontosabb intézkedései három lényegi pontban foglalhatóak össze:
1. A Személyi kultuszt eltörölte
2. Az idegen behatást megszüntette
3. A népet az Élethez visszavezette
2013. január 28., hétfő
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése